De uitdagingen van een hoogbegaafde 9-jarige: Een strijd om begrip

Annika

Hoogbegaafdheid is een bijzonder kenmerk dat sommige kinderen met zich meedragen. Het wordt vaak gezien als een zegen, omdat het kinderen in staat stelt om opmerkelijke intellectuele prestaties te leveren. Echter, met dit buitengewone vermogen komt ook een unieke set uitdagingen, vooral wanneer het kind niet begrepen wordt in een schoolomgeving. In dit blogartikel laat ik je kennis maken met een hoogbegaafde 9-jarige die worstelt met woede-aanvallen omdat hij niet begrepen wordt door zijn juf. Het verhaal gaat over hoe deze uitdagingen ontstaan en ik geef je een inkijkje in mijn praktijk door met je te delen wat we gedaan hebben om het welzijn van deze getalenteerde 9-jarige te verbeteren.

 

De unieke kenmerken van hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid is meer dan alleen een hoge intelligentie. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak unieke kenmerken zoals een uitstekend geheugen, een groot leervermogen en een buitengewone nieuwsgierigheid. Ze zijn in staat om complexe concepten te begrijpen op een niveau dat ver boven hun leeftijdsgenoten uitstijgt. Terwijl sommige kinderen deze eigenschappen met trots omarmen, kunnen anderen worstelen met het vinden van hun plaats in een traditionele schoolomgeving.

 

Het ontstaan van woede-aanvallen

Voor de hoogbegaafde 9-jarige in mijn verhaal begon de strijd met woede-aanvallen toen hij merkte dat hij niet begrepen werd door zijn juf. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een onverzadigbare honger naar kennis en een verlangen om uitgedaagd te worden. Wanneer zij geconfronteerd worden met een onderwijsomgeving die niet aan hun behoeften voldoet, kunnen ze gefrustreerd raken.

In het geval van onze 9-jarige, werd hij geplaatst in een klas met leeftijdsgenoten die op een ander cognitief niveau zaten. Zijn juf, hoe bekwaam en goedbedoelend ze ook was, kon niet voldoende differentiëren om de leerbehoeften van dit bijzondere kind te vervullen. Dit leidde tot verveling, ontevredenheid en uiteindelijk woede-aanvallen.

 

De cirkel van onbegrip

Het is belangrijk om te begrijpen dat de woede-aanvallen van de hoogbegaafde 9-jarige niet alleen voortkomen uit frustratie, maar ook uit een gevoel van isolement en onbegrip. Terwijl hij probeerde zijn behoeften kenbaar te maken, voelde hij zich vaak niet gehoord of serieus genomen. Dit versterkte alleen maar zijn gevoel van onmacht en verhoogde de intensiteit van zijn woede-aanvallen.

 

De rol van de juf en de school

In een ideale wereld zou de juf van onze hoogbegaafde 9-jarige zijn potentieel herkennen en hem de uitdagingen bieden die hij nodig heeft. Ze zou differentiëren in haar lesgeven, flexibele leermogelijkheden aanbieden en ruimte creëren voor verdieping en verrijking. Helaas zijn veel leerkrachten niet voldoende opgeleid in het omgaan met hoogbegaafdheid, waardoor deze kinderen vaak onbedoeld in de kou blijven staan.

Het is de verantwoordelijkheid van de school om hoogbegaafde leerlingen te herkennen en passende maatregelen te nemen. Dit kan onder andere het implementeren van een gedifferentieerd curriculum, het aanbieden van versnelde leertrajecten en het creëren van een ondersteunende omgeving voor emotionele en sociale ontwikkeling omvatten. Door deze maatregelen kan de school voorkomen dat hoogbegaafde kinderen zoals onze 9-jarige in een neerwaartse spiraal van frustratie terechtkomen.

 

Het belang van ouderbetrokkenheid

Naast de rol van de juf en de school is ouderbetrokkenheid van cruciaal belang. Voor ouders is het van belang zich te realiseren dat hun kind unieke behoeften heeft en het belangrijk is om proactief samenwerken met de school om een passende leeromgeving te creëren. Door open communicatie, het delen van informatie en het zoeken naar oplossingen kunnen ouders en school samenwerken om het welzijn van het kind te bevorderen en woede-aanvallen te voorkomen.

 

Oplossingen en interventies

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen en interventies die kunnen helpen bij het ondersteunen van hoogbegaafde kinderen op school. Het implementeren van een speciaal hoogbegaafdheidsprogramma, het aanbieden van mentoren of coaches, en het organiseren van groepsactiviteiten met ontwikkelingsgelijken zijn slechts enkele mogelijke maatregelen. Daarnaast kunnen trainingen voor leerkrachten over hoogbegaafdheid en differentiatie in het lesgeven van onschatbare waarde zijn om een inclusieve leeromgeving te bevorderen.

In het geval van onze 9-jarige hebben we uiteindelijk gezamenlijk met ouders, de Intern Begeleider van school en de onderwijsconsulent een passende oplossing kunnen vinden waar iedereen tevreden over kon zijn.

 

Maak de wereld mooier

Hoogbegaafdheid is een prachtig geschenk dat echter ook uitdagingen met zich meebrengt, vooral in een schoolomgeving waar begrip en differentiatie ontbreken. Onze hoogbegaafde 9-jarige heeft laten zien hoe het gebrek aan begrip kan leiden tot woede-aanvallen en emotioneel leed. Het is van cruciaal belang dat scholen, leerkrachten en ouders samenwerken om hoogbegaafde kinderen te ondersteunen en hen een omgeving te bieden waarin hun talenten kunnen floreren. Alleen door begrip, aanpassing en ondersteuning kunnen we deze buitengewone kinderen helpen om hun volledige potentieel te bereiken en de wereld te verrijken met hun unieke gaven.

 

Wil jij ook dat ik meekijk wat we voor jouw kind kunnen betekenen? Neem dan nu contact met me op.

Gerelateerde blogs