Hoogbegaafdheid bij kinderen

Annika

Voor ouders en leerkrachten is het vaak niet eenvoudig te herkennen of een kind (hoog)begaafd is. Er vallen wel dingen op in het gedrag, maar er wordt in eerste instantie niet gedacht aan (hoog)begaafdheid. Hieronder lees je het verhaal van Jaap, een jongen die (hoog/meer)begaafd blijkt te zijn.


Hoogbegaafdheid bij kinderen | Het verhaal van Jaap

Maak kennis met Jaap, een negenjarige jongen uit groep 5 van een reguliere basisschool. Hij worstelt met serieuze uitdagingen in zijn schoolleven, wat de aandacht trekt van ouders en leerkrachten. Jaap wordt geconfronteerd met pestgedrag en buitensluiting van zijn klasgenoten vanwege zijn unieke interesses en gedrag.


De jonge onderzoeker

Jaap is anders dan zijn leeftijdsgenoten. Hij heeft een fascinatie voor wetenschap en voert experimenten uit, zoals boeren en windjes laten na het kijken van het tv-programma ‘Checkpoint’. Hij onderzoekt ook de kans op puntbreuk van een potlood en heeft een uitgebreide woordenschat die hem een beetje ouwelijk doet overkomen. Zijn enthousiasme over zijn favoriete onderwerpen zorgt ervoor dat hij door de klas stuitert.


Verlangen

Jaap verlangt ernaar begrepen te worden en zichzelf te kunnen zijn. Hij worstelt met boosheid, gebrek aan zelfvertrouwen en een gevoel van verdriet. Hij wil graag leren hoe hij beter kan omgaan met zijn emoties, meer zelfvertrouwen kan opbouwen en vrolijker door het leven kan gaan.


Aan de slag bij Annika

Het is tijd voor verandering. Na een grondig onderzoek bij een orthopedagoog krijgen Jaap en zijn ouders eindelijk inzicht in de werking van zijn unieke brein. Dit is een grote opluchting voor Jaap, omdat hij nu begrijpt waarom hij anders is dan zijn leeftijdsgenoten. Samen met de orthopedagoog, Annika, gaan ze een begeleidingstraject aan. Jaap oefent, speelt, experimenteert en praat tijdens de sessies met Annika. Ondertussen ontvangen zijn ouders begeleiding om een omgeving thuis te creëren waarin Jaap zichzelf kan zijn en gedijen.


Van dromen naar doen

Na enkele sessies met Annika en de ondersteuning van zijn ouders, bloeit Jaap op. Hij gaat weer met plezier naar school, durft naar buiten te gaan om te spelen en komt vrolijker thuis. Het zelfvertrouwen groeit en Jaap is trots op wie hij is. Hij durft zijn talenten te laten zien, vooral op het gebied van wetenschap. Jaap droomt er nu van om later in een laboratorium te werken, net als zijn vader.


Aanpakken

Door het begeleidingstraject heeft Jaap de tools gekregen om zijn pijnpunten aan te pakken en zijn verlangens te verwezenlijken. Ben jij op zoek naar een oplossing voor vergelijkbare uitdagingen, waarbij je kind zichzelf kan zijn en zijn of haar potentieel kan ontwikkelen? Neem dan vandaag nog contact met mij op om te ontdekken hoe ik jullie kan helpen.

Gerelateerde blogs