Zelfvertrouwen en grenzen

Annika

De tienerjaren zijn een periode van ontdekking, groei en sociale interactie. Voor hoogbegaafde tieners kan het echter een uitdagende tijd zijn, vooral als het gaat om het vinden van passende contacten en het begrijpen van sociale dynamiek. In dit artikel deel ik het verhaal van Lieve, een hoogbegaafde tiener die worstelde met het aangaan van gezonde relaties en uiteindelijk met behulp van mij (hoogbegaafdheids-coach), ouders en de leerkracht leerde om haar grenzen te stellen, in zichzelf te geloven en op een positieve manier met sociale situaties om te gaan.


Strijd

Lieve had moeite om op een passende manier contact te maken met leeftijdsgenoten. Ze was erg claimend naar een klasgenoot en deze voelde zich hierdoor ongemakkelijk. De klasgenoot besloot haar te negeren, waardoor Lieve juist meer ongepast gedrag vertoonde. Uiteindelijk escaleerde de situatie en ontstond er een ruzie tussen beide. Bovendien werd Lieve niet meer uitgenodigd voor het verjaardagsfeest van de klasgenoot, wat haar nog meer buitensloot.


De zoektocht naar aansluiting

Gedesillusioneerd en op zoek naar acceptatie, zocht Lieve aansluiting bij een groepje jongeren van een iets oudere leeftijd. Ze hoopte hier gehoord en gezien te worden. Helaas werd er misbruik gemaakt van haar goedheid. Om erbij te horen, deed ze dingen die tegen haar principes ingingen, waaronder winkeldiefstal. Lieve raakte verstrikt in een negatieve spiraal en verloor haar eigen identiteit in haar verlangen om geaccepteerd te worden.


Hulp en herstel

Gelukkig kwam er een keerpunt in het leven van Lieve toen haar ouders in gesprek met de leerkracht om hulp vroegen. De leerkracht gaf hen mijn contactgegevens en ze maakten een afspraak om te verkennen of ik hen zou kunnen helpen. Samen werkten we aan het herstellen van haar zelfvertrouwen en het begrijpen van grenzen en sociale situaties.


Het ontdekken van grenzen en zelfidentiteit

Gedurende het coachingstraject leerde Lieve wat grenzen waren en hoe ze deze kon stellen. Ze ontdekte wie ze werkelijk was en leerde om haar buikgevoel te vertrouwen als gids bij het maken van keuzes en het aangaan van vriendschappen. Lieve leerde dat ze niet alles hoefde te doen om erbij te horen en dat gezonde relaties gebaseerd zijn op wederzijds respect en acceptatie.

Door onze afspraken en steun van de leerkracht, wijkagent en haar ouders, wist Lieve zich los te maken van de negatieve situatie en begon ze op een gezonde manier om te gaan met sociale interacties. Ze ontwikkelde een sterk gevoel van eigenwaarde en leerde dat haar waarde niet afhankelijk was van de goedkeuring van anderen. Door haar ervaringen groeide ze uit tot de veerkrachtige en zelfbewuste jongedame die ze nu is.


Dit verhaal illustreert de uitdagingen waar hoogbegaafde tieners mee te maken kunnen krijgen bij het aangaan van sociale contacten. Het laat ook zien hoe de juiste begeleiding en ondersteuning, zoals die van ouders, een hoogbegaafdheidscoach of praktijkondersteuner en de leerkracht, een positieve impact kunnen hebben op het zelfvertrouwen, de sociale vaardigheden en het welzijn van de tiener. Het herstellen van grenzen, zelfidentiteit en gezonde relaties zijn cruciale stappen in het vinden van je plek in de wereld en geluksgevoel tijdens de tienerjaren.

Wil je naar aanleiding van dit verhaal ook eens kennismaken? Neem dan contact met me op.

Gerelateerde blogs